Boganmeldelser

Opera i guldalderens København af Henrik Engelbrecht

Musik skal naturligvis høres og ikke læses om, men så alligevel.

At kende historierne bag komponisterne og deres værker eller en changres historie er i høj grad med til både en bedre forståelse af musikken, men også til en større musikoplevelse.

"Opera i guldalderens København" er både velskrevet og oplysende og deslige ikke uden humor og en bog jeg gerne vil anbefale!

Opera boganmeldelse

Operaeksperten Henrik Engelbrecht rejser i en ny, flot billedfortælling tilbage til dengang opera ofte blev sunget af halvfulde skuespillere, hvor der var fyldt med rotter i Det Kongelige Teater, og hvor byen København var langt fra det glansbillede, vi måske har af guldalderen i dag. En lille håndfuld stressramte skuespillere kæmper for at overkomme en enorm arbejdsbyde med 40-50 roller på en enkelt sæson. Kun få af dem har fået noget der bare ligner en sanguddannelse, og hvis de pjækker fra prøverne, risikerer de at ryge i fængsel. Kongen smider landets førende operasanger helt ud af landet, da han tager rollen som Don Juan lidt for bogstaveligt overfor en af prinsesserne på Amalienborg. Der er fysisk kamp om at få fat i de eftertragtede operabilletter, og der er tit slagsmål efter forestillingerne.

Opera i guldalderens København er en levende og medrivende rejse tilbage til dengang opera stadig var nyt og mærkeligt for de fleste i byen, hvor H.C. Andersen forelsker sig i tidens største operastjerne, og hvor Søren Kierkegaard er i ekstase over musikken i Mozarts Don Juan. Tag med på rejsen med Henrik Engelbrecht som guide, og opdag København, som man ikke ser den på de renskurede malerier fra tiden - og oplev først og fremmest opera på en helt anden måde, end vi er vant til i dag.

Fakta om bogen

ISBN 9788702234312
Udgave 1