Start
images/klassisk-koege-1.jpg

Uropførelse af Peter S. Bruuns juleoratorium 'Som første morgen'.

Som frste morgen

 Kom og vær med, når Køge Klassisk slår dørene op til en julekoncert ud over det sædvanlige i Køge Kirke. På programmet er intet mindre end uropførelsen af den herboende komponist Peter S. Bruuns juleoratorium 'Som første morgen'.

Peter S. Bruun har komponeret værket på bestilling fra Køge Klassisk.

 

Hvornår:
Fredag den 8. december 2023, klokken 19.30
(OBS! Klokken 19.00-19.30: Artist talk med Peter Bruun ved Jakob Levinsen)

 

Hvor:
Køge Kirke

 

Billetter:
200 kr. / 150 kr. for medlemmer af Køge Klassisk. Unge under 30 har gratis adgang.
Køb billet  HER 

 

Medvirkende:
Philippa Cold (sopran), Stina Schmidt (mezzosopran), Kammerkoret Camerata, duo Askov/Andersen og Figura Ensemble. Dirigent Maria Badstue.
Læs mere om de medvirkende nedenfor.

 

Som første morgen
bygger videre på traditionen fra f.eks. Bachs Juleoratorium. Julens fortælling fortælles i musik og tekster, som blander fortællinger fra biblen og poetiske tekster, som synges skiftevis af kor og sangsolister. Ligesom Bachs juleoratorium (og Bachs andre kirkelige værker) indgår flere af de kendte julesalmer, vi synger i dag: “Det kimer nu til julefest”, “Blomstre som en rosengård”, “Hjerte, løft din glædes vinger” m.fl. Ofte er de i nye klanglige iklædninger (men helt genkendelige) og synges af koret, men et par gange i løbet af stykket er der også mulighed for, at publikum kan synge med. Ellers er teksterne sammensat af tekster fra biblen, en “moderne” julefortælling skrevet af præsten og forfatteren Hanne Jul Jakobsen, og poetiske tekster skrevet af Hanne Jul Jakobsen og Peter Bruun selv.

Musikalsk fremføres “Som Første Morgen” af et kor; kammerkoret Camerata, to sangsolister: sopranen Philippa Cold og mezzosopranen Stina Bruun Schmidt, og to instrumentalensembler: Duo Askou // Andersen, som spiller violin og harmonika og FIGURA Ensemble, som spiller klarinet, slagtøj og kontrabas. Noget af musikken i stykket vil være velkendt. Noget andet vil være nyt, men det er skrevet i et folkemusikinspireret tonesprog, som vil være genkendeligt og imødekommende. Idéen er at lave et traditionelt juleoratorium, men i et moderne sprog, både tekstligt og musikalsk. Det handler om alt det håb og den glæde, der knytter sig til julens budskab om, at et barn kommer til verden, og det “gør alting nyt” og forsoner og viser en ny mulighed. Det enkle og naive budskab vil, gennem teksten og musikken, kunne ramme mange – uanset hvor troende og kristen man er eller ikke: Himmel kan mødes med jord – som første morgen!>

Koncerten indledes med en artist talk med Peter Bruun ved Jakob Levinsen. Selve koncerten starter klokken 19.30

  

PeterBruun

Peter Bruun
er komponist, har og studeret hos Niels Marthinsen, Karl Aage Rasmussen og Per Nørgaard.
I 1996 modtog han Statens Kunstfonds tre-årige arbejdslegat og i 2008 modtog han Nordisk Råds Musikpris for sin opera Miki Alone.

Peter Bruuns evne og vilje til at reflektere over både kompositoriske og grundlæggende spørgsmål om hvad musik overhovedet kan, gør ham til en kunstner, man hverken kan eller ønsker at vige udenom. Man fornemmer i hans værker en overordnet ambition: Troen på muligheden af at finde nye veje inden for arbejdet med melodi, harmoni og tonalitet.

Når Peter Bruun taler med stadig tydeligere stemme er det blandt andet fordi han ikke er bange for at være for umoderne. Begreber som avantgarde, retro, modernisme og postmodernisme er ikke for alvor nærværende hos ham. Han er først og fremmest ærlig og oprigtig i omgangen med stoffet og ideerne, snarere end at bestemte mål skal følges. Det er selve denne holdning til musik og det at være med til at realisere den i samspillet med andre mennesker, der gør Peter Bruun til en af sin generations mest interessante komponister.

Peter Bruun er bosat i Køge og organist i kirkerne i Himlingøje, Vråby og Endeslev.

 

 

Projektet er støttet af:

koda kultur logo rgb    .

 Uropførelsen er støttet af:

  KHF logo sort subline           Augustinus Fonden primary logo Colour

    

Om de medvirkende:

Dirigent Maria Badstue

Maria Badstue

Innovation, passion og alsidighed er kendetegnene for den indisk-fødte danske dirigent Maria Badstue, som markerer sig som "en af de bedste unge danske dirigenter af i dag" (Berlingske Media).

Samtidig med at Maria Badstue fortsætter som kunstnerisk leder og grundlægger af Nordic Masterclass for Conductors og INDK Symphonic Collaboration, to anerkendte initiativer, som hun lancerede i henholdsvis 2012 og 2018, vokser hendes popularitet som gæstedirigent uden for de nordiske lande. Blandt orkestre, som hun har optrådt med, finder man Italiens Orchestre di Padova e del Veneto og Orchestra Sinfonica Siciliana, Frankrigs Orchestre Philharmonique de Nice, Sveriges Göteborg Symfoniker, Helsingborg Symfoniorkester og Malmö Symfoniorkester, Norges Kristiansand Symfoniorkester, Det Rumænske Radiokammerorkester samt Symphony Orchestra of India.

I Danmark har hun arbejdet med symfoniorkestrene i Odense, Aarhus, Aalborg samt Det Kongelige Kapel og Danmarks Underholdningsorkester.

Hun debuterede som operadirigent i 2012 i Lars Klits Opera ANGELO -LA Opera og har siden dirigeret hos Portland Opera i USA, FolkOperan i Stockholm og flere produktioner hos Theater & Orchester Neubrandenburg/Neustrelitz i Tyskland.

Maria Badstue er modtager af et prestigefyldt Taki Alsop Dirigentstipendium for 2019-2021 og er prisvinder i den 5. Lovro von Matatic-konkurrence med det kroatiske radiosymfoniorkester. I 2024 medvirker hun som jurymedlem i Mendelssohn Conducting Competition og Jorma Panula Conducting Competition.

 

kammerkoret camerata

Kammerkoret CAMERATA er et professionelt arbejdende amatørkor grundlagt i 1965. Takket være den frugtbare kombination af rutineret professionalisme og amatørens engagement og intuitive glæde ved kormusikken kan CAMERATA i dag kalde sig et af landets førende kammerkor.

Repertoiret spænder vidt, men kernen udgøres til stadighed af en blanding af kirkelig og verdslig vesteuropæisk musik. Foruden en række a cappella-koncerter sætter koret også årligt nogle af de store oratorier op, hvoraf Händels Messias tre aftener op til jul i særlig grad er blevet en københavnerfavorit, som altid formår at trække fulde huse i Holmens kirke. Kammerkoret CAMERATA er en vigtig aktør i det danske musikliv, og koret går aldrig af vejen for nye krævende opgaver. Gennem hyppigt samarbejde med både etablerede og debuterende komponister, solister og musikere er koret til stadighed med fremme og bidrager aktivt til en frugtbar udvikling af det klassiske musikmiljø i Danmark.

CAMERATAs særlige klang er ofte blevet rost og har gennem årene ført til at koret har modtaget en række priser. Senest vandt CAMERATA i juli 2017 London International A Cappella Choral Competition. I september 2006 modtog CAMERATA Den Europæiske korpris, overrakt af Hans Kgl. Højhed Prinsgemalen, og i 2008 blev det til en 1. pris ved årets Holmboe-konkurrence. CAMERATA vandt i 2010 en delt 1. plads ved Aarhus International Choir Competition.

CAMERATA giver mange koncerter og gæster ofte kirker og koncertsale i både ind- og udland. Kor[1]et har gennem årene desuden indspillet utallige cd’er med musik af blandt andre Carl Nielsen, Vagn Holmboe og Poul Ruders, foruden en række udgivelser med musik til tekster af danske digt[1]ere. I 1999 gik prisen for bedste klassiske udgivelse ved Dansk Grammy til CAMERATAs forevigelse af Händels Messias. Koret har de sidste par år hovedsageligt indspillet til spillefilm såvel som til flere af DR’s radio- og tv-produktioner.

 

 philippa cold

Philippa Cold
Den danske sopran Philippa Cold har diplomeksamen fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har siden gået i solistklassen i Odense samt på Operastudio i Stockholm.

Philippa Cold er cover på Donna Anna i Glyndebournes nye produktion af Mozarts Don Giovanni af instruktør Mariame Clément og dirigent Evan Rogister i sommeren 2023.
På Copenhagen Opera Festival i august 2023 var hun med i Helsingør Kammeroperas opsætning af “Ringen på en aften,” hvor hun sang Sieglinde og Gutrune. Med operagruppen Nontardar turnerer hun i hele Danmark som Grevinden i Figaros Bryllup i sæson 23/24. I 2024 gæster hun endnu engang Helsingør Kammeropera som Santuzza i Mascagnis Cavalleria rusticana.

Philippa Cold vandt 3. pris ved The Lauritz Melchior International Singing Competition i Aalborg i november 2020, hvor hun sang Wagners Sieglinde og Senta med Aalborg Symfoniorkester og dirigent Ralf Weikert. I foråret 2022 var hun Blumenmädchen i DR Koncerthuset med DR Symfoniorkesteret og dirigent Adam Fischer og sang i sommeren 2022 Mahlers Rückert-lieder med Sønderjyllands Symfoniorkester til Nordic Masterclass. Philippa Cold sang rollen som Alice Ford i Verdis Falstaff med Den ny Opera i Esbjerg i august 2021. Desuden turnerede hun som Fiordiligi i Mozarts Così fan tutte med operagruppen Nontardar i hele Danmark. Hun var Proserpina i Monteverdis L’Orfeo på Det kongelige Teater med Concerto Copenhagen og dirigent Lars Ulrik Mortensen i 2020.

  

StinaBruunSchmidt

Stina Bruun Schmidt
Mezzosopran Stina Bruun Schmidt har en efterhånden betydelig karriere som professionel sanger bag sig. Hun har sunget på samtlige af landets operascener og med de fleste orkestre og ensembler i Danmark.Hun er drevet af en stor kærlighed til stemmen og den klassiske sang, og hun elsker at sprænge rammer og finde nye veje indenfor genren. Den røde tråd i alt hvad hun står bag, er en søgen efter at skabe meningsfulde fællesskaber omkring musikken.

Stinas hjerte banker udover for at synge også for projektmageri og nyskabelse. Hun fungerer som kunstnerisk leder, producent og medvirkende kunstner for bl.a. Ørestad Klassiske Musikfestival, Operakompagniet Nontardar, Copenhagen Operafestival og for Duo Schmidt&Raft. Hun har arbejdet med workshopvirksomhed for Det Kongelige Teater og for initiativet Små Komponister i mange år, og hun er indehaver af Schmidts Akademi, hvor hun har pædagogisk og workshop-virksomhed.

 

Duo Askov Andersen

Duo Askou//Andersen
Violinist Hanne Askou og accordeonist Frode Andersen er begge solistklasseuddannede klassiske musikere med et alsidigt virke i dansk musikliv. Som Duo Askou//Andersen har de arbejdet intenst sammen siden 2010 og spiller årligt 40-50 koncerter sammen i ind- og udland i kirker, musikforeninger, på festivaler mv.

Duo Askou//Andersen har sammen skabt et nyt, bredt, afvekslende og alsidigt repertoire, der egner sig til de fleste koncertsteder; kirkerum, koncertsale, festlokaler og udendørs arrangementer. Musikken spænder over mange genrer og over 500 års musikhistorie – fra den tidlige barok og gamle salmer, over folketoner og nordisk folkemusik til nyskreven moderne klassisk musik og tango.

 

Hanne Askou, violin, kommer fra Vestjylland og er uddannet ved Det Fynske Musikkonservatorium i Odense. En del af studieårene tilbragte hun på Sibelius Akademiet i Helsinki og fortsatte siden her med post graduate studier. Hun har tidligere været ansat i hhv. Sønderjyllands Symfoniorkester og Odense Symfoniorkester. Efter videregående studier i solistklassen med ophold bl.a. i Rom og Athen, debuterede hun ved en anmelderrost og radiotransmitteret debutkoncert som solist med Odense Symfoniorkester i Poul Ruders’ 1. violinkoncert, dirigeret af Baldur Brönnimann. Hun er elev af docent Marianne Granvig, Odense, daværende professor Peder Elbæk og spanske Felix Ayo, professor i Rom.

Kammermusik, ensemblespil og solistoptrædener har siden udgjort Hanne Askous primære virke. Hun spiller jævnligt med forskellige danske symfoniorkestre og ensembler og har desuden gennem mere end 10 år fungeret som instruktør for Herning Amatørsymfoniorkester under Herning Musikskole. Herudover formidler hun også sin viden om musik i skrift og tale og udfører konsulentopgaver for større institutioner i dansk musikliv.

 

Frode Andersen, accordeon, kommer fra Askøy ved Bergen i Norge. Han er uddannet i København på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og afsluttede studierne med debut fra Solistklassen i et program med værker udelukkende af nulevende komponister. Året efter debuterede han også i Norge, som en af Årets Debutanter under Rikskonserterne. Han er en meget benyttet kammermusiker og teatermusiker og har desuden spillet med de fleste danske orkestre og ensembler. Han har udgivet solo-cd’en Trash, der inddrager elementer og arbejdsformer fra den elektroniske musik. Cd’en blev indstillet til Danish Music Awards i kategorien 'Bedste soloudgivelse' og Frode Andersen modtog Dansk Komponistforenings Hæderspris for denne cd.

Udover at være udøvende musiker og arrangør har Frode Andersen gennem mange år også været administrativt engageret i dansk musikliv. Han har fungeret som administrator og organisator for en lang række begivenheder, festivaler og institutioner. Han er tidligere producent og kunstnerisk ansvarlig for Esbjerg Ensemble og har været udpeget som medlem af Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg. Han er nu projektmanager for barokorkestret Concerto Copenhagen og ekstern censor ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

 

Figura

Figura Ensemble
FIGURA er et musikalsk kollektiv i særklasse.

Hver især er de syv kunstnere i FIGURA blandt Danmarks mest profilerede:
Helene Gjerris: mezzosopran, Jesper Egelund: kontrabas, Frans Hansen: slagtøj, Anna Klett: klarinet, Peter Bruun: komponist, Filippa Berglund: arkitekt og scenograf samt Ursula Andkjær Olsen: poet.

Gennem de sidste 25 år har FIGURA udfordret både samarbejdspartnere og publikum med exceptionelle koncerter og moderne musikdramatik – for ikke at nævne Små Komponister workshops som rækker ud til den kommende generation af musikelskere.

Jesper Egelund (kontrabas)
Sammen med bl.a. Helene Gjerris, grundlægger af FIGURA i 1993. Uddannet ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og VSMU (musikakademiet) i Bratislava. Blev 1988-89 udtaget til Gustav Mahler Jugend Orkester (chefdirigent Claudio Abbado). Har udover 5 år i Radio Underholdnings Orkestret, siden diplomeksamen 1993, primært været freelancer og medvirket i en række forestillinger bl.a. Den sidste Virtuos, Den Anden Opera 1995,

Black Rider, Betty Nansen 1998, Hamlet, Det lille turné Teater 1998, Historien om den lille farbror, Theater La Balance 2000, Heksemutter Mortensen og den Fede Kalkun, Det Kgl. Teater 2001, On this Planet, Kaleidoskop/ Den Anden Opera 2002, MIKI Alone Den Anden Opera/ Figura 2002, Simsalabad, Den Anden Opera 2005, Eva Noer Kondrups Den Rejsende (2018), Gilgamesh, Hotel Pro Forma (2019) – både som musiker og komponist.

Jesper har et omfattende virke som komponist bl.a. til forestillingerne Vejen til min far og Kong UBU, Corona La Balance 2007, Orestien, Odense Teater 2008 og danseforestillingerne Nowhere, Feast og How we sow NOW-ID Dance Co., Salt Lake City 2014 og 2015 og Vancouver 2022. Jesper har turnévirksomhed i USA,Rusland, Korea, Skotland, Skandinavien, Estland, Tyskland, Canada, Grønland, Australien og Japan. Desuden er han programansvarlig for koncerter på Det Kgl. Bibliotek.

Anne Klett (klarinet)
Færøsk klarinettist, uddannet på konservatoriet i København hos Jørgen Misser og Bent Neuchs, med debut i 1994 og samme år Premier Prix fra Conservatoire de Musique de Genève hos Thomas Friedli. Anna har arbejdet med de fleste orkestre og ensembler i landet, og har med stor kærlighed helliget det meste af sin tid til den ny musik. Anna er ensembleleder hos FIGURA og er medlem af ensemblet Athelas og duo klettWOOD. Endelig er hun medstifter af det færøske kammerensemble Aldubáran.

Anna har medvirket i flere musikdramatiske forestillinger udover alle FIGURAs produktioner og senest Hormondagbogen på Takkelloftet 2022, bl.a. Den Anden Operas Simsálabad (2005), Musikteatret SAUM og Den Ny Operas Isslotttet (2014), SaltoMortales Den syngende hat (2014), Athelas Sinfonietta Copenhagens Babel (2014), Den Ny Operas Nisserne fra Doggerland (2018) og komponisten Steingrím Rohloffs børneopera: Philomenas stemme (2019)

Anna har modtaget Dansk Komponistforenings Musikerpris 2002 og Musikanmelderringens Kunstnerpris 2003.

Frans Hansen (slagtøj)
Uddannet ved Det Jyske Musikkonservatorium med debutkoncert 1983. Har siden været aktiv på nymusikscenen i Danmark, som medlem af bl.a. The Elsinore Players, Dansk Klaverteater, Touché, Tuku-tukahh…, Århus Sinfonietta og er i dag fast ensemble medlem af FIGURA.

Frans Hansen har medvirket i en lang række opførelser af værker i genren “instrumentalteater” – især værker af Mauricio Kagel og i mange musidramatiske forestillinger udover alle FIGURAs produktioner bl.a. Corona La Balances Kong UBU (2009), Musikteatret SAUM og Den Ny Operas Isslotttet (2014), Eva Noer Kondrups Den Rejsende (2018) og Den Ny Operas Nisserne fra Doggerland (2018). Frans Hansen har tidligere undervist på både Det Jyske og Fynske Musikkonservatorium samt det Nordjyske Musikkonservatorium som slagtøjslærer.

 

Køge Klassisk er stedet, hvor vi mødes om vores passion - den klassiske musik. Vi ønsker at dele denne store glæde med mange andre.”

Kontakt

  • Køge-Klassisk
    v/kassereren
  • Per Dybro Sørensen
    Storkebanken 2
  • 4681 Herfølge
  • Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
  • Cvr: 38656503

Populært

Quick Menu

Medlemskort